Moh Klik Nuffnang Saya

Thursday, February 16, 2017

MARI MENYELOM

Memandai je kan aku buat perkataan baru iaitu MEMYELOM?? nak tau apa??
asalnya daripada perkataan DAUN SELOM
MENYELOM tu mengikut kamus Bahasa Kak Diva adalah :- perbuatan menjadikan daun selom sejenis masakan hehe


Bagi yang tak kenal daun selom, ini rupanya dan sangat banyak khasiat. Daun Selom merupakan sejenis ulam-ulaman ye hadek2/anak2 / pokcik2/mokcik2 sekelian

 
Banyak khasiat daun selom ni tau, sebab tu Kak Diva awet muda  kene selalu makan ulam uols, bolehlah baca laman web ni untuk tau khasiat daun selom ni
 
Lagi satu sebab kenapa Kak Diva pilih daun selom? sebab rasa dia tak pahit macam ulam-ulaman biasa dan bau dia pun best sangat
 
Justeru, entry menYELOM harini kak diva nak ajar dua resepi mudah , pejam mata pun boleh siap menggunakan DAUN SELOM
 
 
 
RESEPI PERTAMA
 
NASI GORENG KAMPUNG DAUN SELOM
 
Selalu guna kangkung kan, bezanya bila korang guna daun selom, daun ni masih rangup krup krap krup krap walaupun nasi dah digoreng( gituh) jadi sedaplah sambil kunyah nasi dapat rasa tekstur kerangupan dedaunan-----> ayat taknak kalah :P
 
 
BAHAN-BAHAN
 
Bahan ditumbuk (menggunakan lesung batu)
Tapi kalau korang nak blend boleh je ikut masa korang dan mana yang menyenangkan korang tau
 
5 ulas bawang kecil merah
3 ulas bawang putih
5 ulas cili padi (nak pedas bleh tambah, taknak buh pun takpe)
sedikit halia I(ols hiris sikit je untuk bau)
segenggam ikan bilis
 
 
Bahan tumis
 
- cili giling ( ahkak guna jenama MAZ, boleh je nak guna jenama lain mengikut kesesuaian tekak masing2)
- setengah biji Bawang Holand didadu
- sebiji telur (penting sebagai sumber protein akak/abam SADO
- secekak DAUN SELOM (PELAKON UTAMA)
       batangnya dipotong bulat/diracik halus
       daunnya korang lerai2kan ajelah senang
 
Bahan perasa
- Kicap lemak manis macam senyuman kak diva  secukup rasa
- garam
 
CARA MEMASAk:-
 
1. Panaskan minyak, kemudian tumiskan semua bahan yang ditumbuk dan masukkan sesudu cili giling serta bawang holand, kacau sehingga naik baunya.
 
2. Setelah bahan (Langkah 1 ) agak garing, pecahkan telur dan ratakan sehingga sebati dan naik baunya.
 
3. Masukkan nasi dan perisakan dengan kicap dan garam secukup rasa.
 
Bagi iols yang DIVA PEDAS PANAS MELETHOPS ni, iols hiriskan lagi cili padi dan taburkan,hehe
 
maka siaplah, TADA!!!
 
 
 
RESEPI KEDUA
 
ROTI TELUR SELOM
 
Maaf kualiti gambar kurang jelasle plak..haha
Yang ni lagilah senang nak meninggal nak buat
 
Bahan Bahan untuk Salutan
 
3 biji telur
Daun selom dihiris halus
4 ulas cili padi dipotong kecil
 
 
Bahan untuk dibenamkan dalam salutan
 
Roti Gardenia (atau apa sahaja jenama pilihan jantung hati dan kalbu korang
 
 
CARA MEMASAK
 
1. Campurkan kesemua bahan salutan dan pukul tendang dan terajang sampai Lombok rata.
 
2. Setiap keping roti gardenia dipotong empat.
 
3. Celupkan kepingan dalam bahan salutan
 
Panaskan minyak dan gorengkan, jgn lupa toskan atas tisu serap minyak untuk tujuan pengurangan kalori, gituhh!!
 
MAKA SAKSIKANLAH SELURUH ALAM BUANA HASILNYA

 
Iols cicah dengan kari ayam uols tapi sebenarnya roti ni dah enak untuk dimakan macam tu sahaja atau makan dengan sos.
 
 
 
 
 

1 comment:

  1. Nahhh boleh buat mcm2 ehh biasa buat ulam x pun mkn dgn laksa jek

    ReplyDelete